Zakelijk social media? Is dat de inspanning nu wel waard?
Wat zijn de voordelen van zakelijk social media gebruik? En wat zijn de nadelen?
Als ondernemer, zzp’er, mkb’er of bedrijfseigenaar maak je waarschijnlijk al veel gebruik van social media. Mocht je dat nog niet (zakelijk) doen of daarover twijfelen, is het misschien goed om te kijken of je wat hebt aan het inzetten van online sociale netwerken.
Want het staat buiten kijf: actief zijn op sociale media vergt creativiteit, tijd, inzet en moeite. En is het al die inspanningen wel waard?
Zakelijk social media gebruik
Voor ondernemers biedt het gebruik van zakelijk social media zowel voor- als nadelen.
Voordelen van zakelijk social media
We beginnen met de voordelen:
- Marketing en promotie: Sociale media bieden ondernemers de mogelijkheid hun producten en diensten te promoten. Het stelt ze in staat gerichte marketingcampagnes te voeren, gericht doelgroepen te bereiken en de naamsbekendheid van hun merk te vergroten.
- Klantbetrokkenheid: met het inzetten van sociale media komen ondernemers rechtstreeks in contact met klanten. Je er verzamelt feedback, beantwoordt vragen, lost er klachten op en bouwt een persoonlijke relatie op met de mensen die jij wilt bereiken. Dat helpt bovendien bij het opbouwen van loyaliteit en vertrouwen.
- Marktonderzoek: ze geven ondernemers inzicht in de behoeften, voorkeuren en trends van de mensen die op zoek zijn naar hun producten, diensten of ander aanbod. Door te luisteren naar gesprekken op sociale media en het analyseren van demografische gegevens en gebruikersgedrag, is het gemakkelijker producten en strategieën af te stemmen op de marktvraag. En om daarop in te spelen.
- Concurrentievoordeel: Effectieve inzet van sociale media kan ondernemers een concurrentievoordeel bieden. Het stelt hen in staat zich te onderscheiden van hun concurrenten (authenticiteit), een unieke merkidentiteit op te bouwen (branding) en nieuwe kansen voor groei en samenwerking te ontdekken.
Nadelen zakelijk social media
Helaas zitten er ook nadelen aan de inzet van social media voor je bedrijf. Vooral als je het goed wilt aanpakken:
- Tijdsintensief: Effectief gebruik van sociale media vereist tijd en inspanning. Ondernemers moeten content creëren, berichten plannen, reageren op feedback en de prestaties van hun campagnes volgen. Het beheer van sociale media kan dus tijdrovend zijn en ten koste gaan van andere belangrijke taken.
- Negatieve feedback en reputatieschade: Sociale media brengen soms ook negatieve feedback en klachten met zich mee. Daarom is het belangrijk, dat ondernemers proactief zijn in het omgaan met deze situaties. Dus, vooraf incalculeren wat voor gevolgen een bericht kan hebben. Adequaat reageren zorgt voor de bescherming van je online reputatie. Want negatieve opmerkingen of beoordelingen kunnen schade toebrengen aan het merkimago als ze niet adequaat worden aangepakt.
- Verlies van controle: je hebt door de snelheid waarmee nieuws verspreid wordt minder controle over de verspreiding van informatie. Bovendien is het niet altijd duidelijk op welk netwerk of platform jouw informatie gedeeld wordt. Inhoud kan daardoor snel viraal gaan en zich buiten de controle van het bedrijf verspreiden. Dit vereist voorzichtigheid en effectieve monitoring.
- Intensieve concurrentie: Sociale media zijn zeer competitief. Ondernemers moeten concurreren om de aandacht van gebruikers te krijgen en zich te onderscheiden van andere bedrijven. Het kan moeilijk zijn om op te vallen in de overvolle sociale mediawereld.
Strategische inzet en goed social media beheer
Ondanks de mogelijke nadelen kunnen sociale media waardevolle tools zijn voor ondernemers, mits ze goed worden beheerd en strategisch worden ingezet. Denk aan:
- Bereik en zichtbaarheid: de mogelijkheid je merk, producten en diensten aan een breed publiek te presenteren. Met miljoenen gebruikers over de hele wereld bieden sociale mediaplatforms de kans om een groter bereik te hebben dan traditionele marketingkanalen. Dit vergroot de zichtbaarheid van het bedrijf en kan leiden tot nieuwe klanten en groeimogelijkheden. Vooral verhalen hebben een grote aantrekkingskracht op lezers. Dus schroom niet gebruik te maken van storytelling!
- Doelgericht adverteren: geavanceerde mogelijkheden waarmee ondernemers hun advertenties kunnen richten op specifieke demografische kenmerken, interesses, gedragingen en locaties van gebruikers. Dit stelt je in staat jouw marketinginspanningen effectiever te maken. En de kosten in de hand te houden bij het adverteren.
- Klantbetrokkenheid en terugkoppeling: rechtstreeks contact met klanten en doelgroep. Dit biedt waardevolle kansen voor klantbetrokkenheid, het opbouwen van relaties en het ontvangen van directe feedback. Door te luisteren naar klanten kun je de producten en diensten verbeteren en aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van de doelgroep.
- Concurrentieanalyse: concurrenten volgen en inzicht krijgen in hun strategieën, prestaties en klantinteracties. Dit kan waardevolle informatie opleveren voor het ontwikkelen van concurrentievoordeel, het identificeren van kansen in de markt en het aanpassen van de eigen strategieën om competitief te blijven.
- Marktonderzoek en inzichten: Sociale media genereren enorme hoeveelheden gegevens en gesprekken die ondernemers kunnen gebruiken voor marktonderzoek en het verkrijgen van waardevolle inzichten. Door het analyseren van demografische gegevens, gebruikersgedrag, trends en gesprekken op sociale media, kun je beter begrijpen wat de doelgroep beweegt en welke behoeften en verwachtingen (potentiële) klanten hebben.
- Richt ook eens je eigen winkel in op social media: winkelen op social media heeft een hoge vlucht genomen sinds de pandemie. Daarom hebben Facebook, Instagram en Google speciale mogelijkheden gecreëerd voor shopping.
Versterkende werking
Je ziet het: stiekem ben ik geëindigd met een groot aantal pluspunten van het zakelijk gebruik van social media. Wat wil je, ik ben een groot fan. Vooral voor mijn bedrijf. Zelf ben ik van mening, dat je via Facebook, LinkedIn, Twitter (??) en Instagram je bereik kunt vergroten. Ik geloof in de versterkende werking van deze netwerken, net als in de versterkende werking van offline aanwezig zijn bij diverse netwerkbijeenkomsten.
Contentkalender of editorial calendar voor planning
Vooraf is het misschien goed om even pas op de plaats te maken en na te denken over een goed social media beheer. En een social media strategie op te zetten. Daarmee kun je je koers uitzetten en schiet je niet onnodig met hagel. Een goede contentkalender of editorial calendar helpt bovendien bij de planning van posts. En biedt overzicht op wat voor soort berichten je hebt uitgebracht. En als je beschikt over een team hou je meteen overzicht over wat er zoal geplaatst is. Verder leveren planningskalenders inspiratie op, vooral als je rekening houdt met het inspelen op en meeliften met speciale dagen of evenementen.
Een tip: Gebruik afwisselend tekst, foto’s, video’s, podcasts, infographics of enquêtes. En ook af en toe een beetje humor. Vergeet je bloopers niet!