Wat is huisstijl en waarvoor heb je die nodig?

Maureen Bol/ april 19, 2022/ Marketing, Website bouwen/ 1 reacties

Een huisstijl heeft te maken met alle uitingen die nodig zijn voor marketing, branding (het maken van je merk) en publicaties. Hierover meer in dit artikel.

Denk bij een huisstijl aan een logo, het lettertype, kleuren of andere kenmerkende zaken die het gezicht van je organisatie naar buiten toe bepalen. Of zoals het online woordenboek van Van Dale “huisstijl” definieert: “de manier waarop een bedrijf zichzelf presenteert door aankleding, kleuren, materiaal e.d.”

De huisstijl van Social Media Duo

Huisstijl als onderdeel van je zakelijke identiteit

Of zoals de Kamer van Koophandel het beschrijft: “Je huisstijl is een belangrijk deel van je zakelijke identiteit en onderscheidt je van concurrenten.”

Met je eigen huisstijl zorg je voor herkenbaarheid. Dankzij de typische kleuren, je logo en ook je schrijfstijl zorg je ervoor dat er meteen een aha-moment ontstaat. Bijvoorbeeld zodra je een bericht plaatst op social media, een flyer uitbrengt, iemand je website bekijkt, jij iemand mailt of zodra je een evenement organiseert.

Wat is een goede merkidentiteit of corporate design?

Een huisstijl heet ook wel “merkidentiteit” of “corporate design”. Design bureau Stoere Binken Design somt in “10 tips voor een goede huisstijl (2022 update)” een aantal punten op die belangrijk zijn voor een goed ontwerp. En geeft meteen aan, dat er niet zoiets is als een “goede” of een “slechte” huisstijl. Uiteindelijk gaat het om het effect dat het corporate design heeft en wat je ermee wilt bereiken. De belangrijke punten voor huisstijl waar je op moet letten zijn:

  • Consequente manier van uitdragen van je merk en identiteit.
  • Een mooie huisstijl verleidt je publiek en je doelgroep.
  • Je unieke karakter en eigen uitstraling waarmee je jezelf onderscheidt van anderen.
  • Budgettaire overwegingen: doordat de huisstijl is vastgelegd, hoef je niet steeds opnieuw te bedenken hoe je uitingen eruit komen te zien.
Inspiratiesheet
Ook op het studiemateriaal dezelfde kleuren en ons logo!

Wanneer maak je een huisstijl?

Hierop geeft het artikel van de Kamer van Koophandel een goed antwoord. Je maakt een merkidentiteit, zodra je serieus van plan bent om met een bedrijf of organisatie aan de slag te gaan. Op dat moment wil je anderen kunnen benaderen en jezelf en je onderneming laten zien. Sander van Eijk, eigenaar van Opmerkzaam Communicatie, zegt in dit artikel hierover: “Wanneer je de ruimte hebt om hier tijd en geld in te investeren, adviseer ik om tijdens de startfase van je bedrijf aan de slag te gaan met je huisstijl. Dan ben je namelijk bezig bent met het bepalen wat voor bedrijf je bent en hoe je dat wilt doorvoeren.”

Wat heb je nodig voor je eigen merkidentiteit?

We hadden het al over de belangrijke punten waar je op moet letten als je begint aan het ontwikkelen van je huisstijl. Daarvoor hebben de al genoemde artikelen een goede inbreng, maar ook de site van Ik ga starten geeft daarover handige adviezen. De onderdelen waaruit de identiteit van het bedrijf moet bestaan zijn:

  1. Bedrijfsnaam
  2. Logo: woordlogo of beeldlogo
  3. Lettertype en -grootte
  4. Kleur
  5. bedrijfsfoto’s, infographics die beeldende uitleg geven en pictogrammen die snel herkenning opleveren.
  6. Consequente uitstraling op visitekaartjes, briefpapier, nieuwsbrieven, advertenties en social media

Meer informatie over beeldmateriaal en branding vind je op:

Voor vragen over of hulp bij dit onderwerp kun je natuurlijk altijd bij ons terecht. Je stelt ze via onze contactpagina. Daarop vind je onze contactformulier, onze telefoonnummers en het e-mailadres van Social Media Duo.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

1 reactie

Laat een Reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.