Stories to tell? Vertel ze op Social Media!
Een van de laatste ontwikkelingen op social media is het ontstaan van stories.
Instagram en SnapChat waren de eersten die in 2017 experimenteerden met het vertellen van verhalen. Ondertussen kun je ook op Twitter, Facebook en LinkedIn je verhaal kwijt.
Wat zijn eigenlijk stories?
Kort gezegd zijn stories flitsende korte uitzendingen van foto’s, GIF’s of korte video’s die een verhaal vertellen. Een kenmerk van een story is dat het verhaal korte tijd zichtbaar blijft en daarna weer verdwijnt. Ook kun je zogeheten stickers en/of emoticons toevoegen bovenop het beeldmateriaal dat je publiceert om de gevoelswaarde nog eens extra te benadrukken.
Marketing
Dit vluchtige medium heeft ondertussen ook een plek gekregen binnen de marketing. En ik kan mij daarom voorstellen dat ook jij als ondernemer graag aan de slag wilt met Stories. Maar waar moet je dan aan denken? En hoe zet je vervolgens zo’n story op?
Het recept voor een goede story
Volgens Frankwatching bestaat een goede story uit 3 onderdelen:
- Causaliteit: in een story zijn oorzaak en gevolg in beeld gebracht.
- Emotie: het beeldmateriaal speelt in op verschillende emoties. Dat kan met herkenbare uitdrukking op het gezicht van degene die op de foto staat, met het plaatsen van een aandoenlijke foto van bijvoorbeeld een baby of een kat of door het zien van een mooi natuurlandschap of van lekker eten of drinken.
- Ruimte voor eigen interpretatie: het beeldmateriaal spreekt het gevoel van de kijker zo aan, dat die zijn of haar eigen verhaal kan hangen aan hetgeen te zien is. Herkenbaarheid van het eigen gevoel en de eigen situatie bijvoorbeeld is vaak een aanleiding om te bedenken wat een foto, een clip of een gifje voor jou betekent.
Tekst in stories
Naast het beeldmateriaal en de stickers gebruik je ook tekst om je verhaal te versterken. Op Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn kan dat in de tijdlijn. De Twitter Fleets, Instagram Stories (statisch beeldmateriaal, zoals foto’s, tekeningen) / Reels (videobewerking) en de Google Web Stories bieden de mogelijkheid om kreten of korte uitspraken over het beeld heen te plaatsen. Let er wel op dat je die kreten en korte uitspraken niet te lang maakt. Want in de fleets, reels en de stories komen de beelden voorbij flitsen en is er niet veel tijd om hele verhalen te lezen. Leg dan ook de nadruk op het beeldmateriaal en zorg ervoor dat de tekst ondersteunend werkt.
Wie bekend is met TikTok, kan waarschijnlijk goed uit de voeten met de fleets, reels en stories. Want ze lijken veel op elkaar.
Gebruiksaanwijzingen voor stories
Wil je meer weten over hoe je een story maakt? Bekijk dan eens onderstaande artikelen. Voor elk medium staat hieronder wel een gebruiksaanwijzing. Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Web Stories (de enige story die overigens niet tijdelijk is, maar blijvend via WordPress op je website kan worden geplaatst)?
Kijk dan eens naar:
Google Web Stories
- Google komt met Web Stories: maak visuele verhalen SEO-proof
- Web Stories openen met Google Web Stories Player
Instagram Stories
- Instagram stories maken: zo doe je dat
- Hoe maak je een Killer Instagram Story?
- De ultieme beginners-handleiding voor Instagram Stories
- Zo kun je succesvolle Instagram Reels maken
- Instagram Reels: zo maak je je eerste video
Twitter Fleets
- Een Post als Fleet verzenden
- Twitter komt met Fleets, wat is het en hoe werkt het?
Facebook Story
LinkedIn Story
Of download het gratis E-book: De sleutel naar Succes met Social Media! Ga via onderstaande afbeelding naar het inschrijfformulier en vraag hem aan.
Nu kun je ook Reels maken in de Creator Studio van Instagram en Facebook: https://www.socialmediaexaminer.com/using-creator-studio-to-make-and-schedule-facebook-reels/
Dit is een mooie aanvulling. Tips voor Instagram Stories van Sanne Bekkema op: https://www.frankwatching.com/archive/2021/07/28/instagram-tips/