Trends uit 2020 die ook in 2021 de wereld van social media bepalen
Je kunt er niet aan voorbij. De social media trends die in 2020 dankzij de coronacrisis hun entree hebben gemaakt in ons leven, bepalen ook in 2021 de (online) wereld.
In 2020 hadden we te maken met een paar opmerkelijke trends die we van tevoren niet hadden kunnen voorspellen.
Zo stak het fenomeen #fakenews behoorlijk de kop op. President Trump werd daarom een aantal keren gecensureerd op Twitter. En uiteindelijk geweerd van het platform. De discussies over het beter monitoren van social media netwerken, zoals Twitter en Facebook, laaiden op. Ook op Facebook werden enkele mensen het slachtoffer van een (tijdelijke) verbanning. Denk aan Lange Frans of de Zwarte Pieten discussie. LinkedIn verwijderde bovendien opiniepeiler Maurice de Hond en Kamerlid Wybren van Haga van het platform.
Mocht al die commotie aan je voorbij zijn gegaan, is het wellicht veel interessanter om te lezen wat er voor nieuwe ontwikkelingen zijn op social media die minder met het bovenstaande te maken hebben.
Social Media trends 2021
Beeldbellen
Mede dankzij de pandemie heeft het beeldbellen een hoge vlucht genomen. Kinderen krijgen online les via Microsoft Teams of Google Meet. Kantoorpersoneel vergadert via Zoom, Teams of WhatsApp. En hele families en vriendengroepen blijven met elkaar in contact via het beeldscherm.
Beeldbellen in reclameboodschappen
Zelfs de reclame richt zich op het beeldbellen. Zo zie je af en toe gekscherend een promotionele boodschap met mannen in blouse, stropdas en colbert met daaronder alleen een boxershort.
Ook het Social Media Duo maakt gebruik van beeldbellen voor online workshops, netwerken en onderling overleg.
Het is een trend die zich ook in 2021 zal voortzetten. Vooral ook omdat de lockdown weer is verlengd. En we dankzij de komst van de nieuwe variant op het coronavirus extra voorzichtig moeten zijn met onze directe contacten.
Meer Social Media gebruik
Niet gek ook, dat er vorig jaar meer gebruik is gemaakt van de sociale media. Zal deze trend zich doorzetten? De sociale media haken daar wel duidelijk op in. Want alle netwerken lanceren om de haverklap nieuwe onderdelen en nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen.
Webshops
Want, waarvoor gebruiken we tijdens de coronacrisis vooral sociale media? Niet alleen voor het contact met anderen, maar ook om te winkelen via webshops. Nu de zogeheten niet-essentiële winkels gesloten zijn, is het moeilijker om erop uit te gaan en bijvoorbeeld je beddengoed, apparatuur of andere materiële zaken aan te schaffen. Dan het is wel zo gemakkelijk om online te zoeken en in een webwinkel je aankopen te doen.
Dat is iets waar ook de sociale media op inspelen.
Facebook heeft daarom Facebook Shops gelanceerd. De introductie van een aankoopknop in Instagram maakt het gemakkelijker om iets aan te schaffen wat je voorbij ziet komen in je tijdlijn. YouTube is al in 2019 direct gekoppeld met Google Shopping. En TikTok werkt samen met Shopify.
Video
Was video al heel erg in opkomst. Vorig jaar zijn vlogs, korte films en promotiefilms alleen maar belangrijker geworden. Elk social media netwerk heeft nu wel plek voor korte films. Die verschijnen en blijven tijdelijk zichtbaar in navolging van SnapChat.
Stories
Zo heet dit op Instagram Reels, op de andere kanalen zijn het de stories en op Twitter de Fleets. Bovendien vieren streamingdiensten zoals Netflix, Videoland, Disney+ en Prime Video hoogtij. Dankzij hun uitgebreide aanbod in spannende series en documentaires weet menig gezin de lege uurtjes te vullen die normaal aan andere bezigheden binnens- of buitenshuis besteed werden.
Online evenementen
Ook een trend die vorig jaar in ingezet en dit jaar nog zal aanblijven, zijn de online evenementen. Zolang het wereldwijd niet mogelijk is om elkaar in levenden lijve te ontmoeten op beurzen, netwerkbijeenkomsten of congressen, zullen de “normale” evenementen deels online en deels offline plaatsvinden.
Voorbeelden van online evenementen in 2021
Dit opent tegelijkertijd perspectieven, want was het ooit best wel prijzig om bijvoorbeeld WordCamp in Portugal of Brazilië bij te wonen, nu kun je online aansluiten en luisteren naar de sprekers. Vorig jaar woonde ik bovendien nog een de prijsuitreiking online bij van de Ondernemer van het Jaar, waar de prijswinnaars en genomineerden waren uitgenodigd om lijfelijk aanwezig te zijn samen met enkele sprekers. En waren er diverse netwerkbijeenkomsten te bezoeken via Zoom of een andere manier van beeldbellen. Uitzendingen van Radio 538 waren eind december zelfs op NPO te zien. Met in beeld diverse mensen die hadden ingebeld en die zichtbaar waren via televisieschermen, zittend in hun huiskamer.
Technieken
Allemaal voorbeelden van technieken die een hoge vlucht hebben genomen, dankzij de pandemie.
Netflix is dan wel geen social medium, maar als je nagaat dat zelfs mijn schoonouders het nu hebben. Terwijl ze het liefst verschoond blijven van al die nieuwerwetse zaken. Dan is de wereld heel erg veranderd sinds 2020. En zal ook deze trend zich voortzetten in het nieuwe jaar.
Meer lezen over social media trends 2021
- Dit zijn dé social-marketingtrends voor 2021
- Social Media Trends 2021
- 17 social media trends voor het nieuwe normaal van 2021
Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen in sociale media? Of wil je hulp van ons bij het opzetten en het succesvol maken van een account, neem dan vooral contact met ons op.
Vraag ook het gratis E-book aan
Vind je dit interessant? Download dan ook het gratis E-book aan: De Sleutel naar Succes met Social Media. Zet je cursor op de afbeelding hieronder. Ga vervolgens na een druk op de knop naar het inschrijfformulier en vraag hem aan.