Writersblock van Joey
Met een writersblock hebt, zoals bij Joey, is het soms moeilijk om onder woorden te brengen waar je goed in bent en waarvoor je klanten en opdrachtgevers bij jou terecht kunnen. Lees hier hoe Joey dit dilemma oplost.
Joey is personal trainer. Vrouwen die gewicht willen verliezen zijn dol op hem. Want hij is een professional die voor resultaat gaat. De eerste deelnemers zijn hem min of meer via familie en kennissen komen aanwaaien. Maar die bron is min of meer “opgedroogd”. Het is dus tijd om te gaan vissen in een andere vijver.
Af en toe filmt hij met toestemming van zijn klanten een training. Die video’s vallen goed in de smaak van zijn volgers op social media. Ze leveren hem bovendien meer deelnemers op, maar niet genoeg. Laten we zo zeggen, hij vist in zijn vijver nog net zijn avondmaal bij elkaar. Maar rijk zal hij daardoor niet worden.
Een website heeft hij nog niet, want hij vindt het moeilijk te verwoorden hoe hij zijn werk doet. Voor de camera gaat dat prima. Maar schrijven is niet zijn sterkste kant. Hij probeert het wel, maar steeds komt hij niet verder dan enkele zinnen. Het frustreert hem enorm. En dat terwijl de dames die zijn training volgen alleen maar lovend over hem zijn. Ze zijn zelfs bereid om hem op Google en LinkedIn aan te bevelen.
Writersblock
Dat zorgt vervolgens ook voor een betere naamsbekendheid. Maar als een groot bedrijf hem wil inhuren en hem vraagt in een offerte te vertellen hoe hij zijn deelnemers helpt, krijgt hij acuut weer een “writersblock”. Hij huurt daarom een tekstschrijver in die hem uit de brand helpt. Toch vertelt hij liever zijn eigen verhaal. Maar hoe?
Workshop tegen de writersblock
De tekstschrijver spoort hem aan een cursus of een workshop te volgen. En vertelt hem, dat hij wel degelijk een goed verhaal kan vertellen op het moment dat hij spontaan kan uitleggen wat hij doet. Daarom werken die video’s ook zo goed. Bovendien heeft hij de copywriter ook goed kunnen informeren, zodat er een bruikbare tekst voor de offerte kon worden geschreven.
“Dat kun jij ook”, verzekert de tekstschrijver.
Beter Zakelijk Bloggen
Niet lang daarna schrijft Joey zich daarom in voor de workshop Beter Zakelijk Bloggen. Daar krijgt hij tips, ideeën voor onderwerpen en gaat hij zelf ook aan de slag met het schrijven van zijn eerste posts. Hij leert hoe hij dankzij een simpele kapstokje een goede structuur kan opzetten voor zijn stukjes. En krijgt een inspiratielijst die zijn zoektocht naar onderwerpen om over te schrijven vergemakkelijkt. Bovendien krijgt hij te horen hoe hij storytelling in praktijk kan brengen. Want op een boeiende manier verhalen kunnen vertellen, trekt de aandacht van lezers en kijkers.
Nieuwe perspectieven
De workshop biedt hem nieuwe perspectieven. “Oh, ik kan ook de deelnemers vragen hoe zij mijn trainingen ervaren? Ze kunnen vast vertellen hoe leuk en effectief we bezig zijn. Niet alleen hard werken, maar ook veel samen lachen. En soms zit de oplossing van hun gewichtsprobleem zelfs in hele simpele dingen. Ik hoor vaak van ze, dat ze mijn trainingen prettig vinden, omdat alles ze zo natuurlijk lijkt af te gaan”, vertelt hij enthousiast. “Dat ik daar zelf niet aan gedacht had!”
Besloten Facebookgroep
We drukken hem op het hart, dat hij dat vooral moet opschrijven. Dat doet hij. En aan het einde van de workshop komt hij lachend naar ons toe. “Jullie workshop werkt net als mijn trainingen. Nu gaat het schrijven mij natuurlijk af. Dankzij de hulp die ik van jullie heb gehad.” Na de workshop blijven we in contact via de besloten Facebookgroep. Want in die community bieden hem en onze andere cursisten extra informatie en geheugensteuntjes via onze posts. Daar stelt hij nog regelmatig vragen als hij er niet uitkomt met schrijven.
“Jullie workshop werkt net als mijn trainingen. Nu gaat het schrijven mij natuurlijk af, dankzij de hulp die ik van jullie heb gehad.” Aldus Joey.
Community
Joey volgt nu ook ons voorbeeld. Hij heeft voor zijn eigen deelnemers ook een community op Facebook gemaakt. Zijn besloten Facebookgroep groeit zelfs nog harder dan de onze. Ook op LinkedIn trekt hij de aandacht van nieuwe klanten, omdat hij nu wel kan verwoorden hoe hij zijn werk doet.
Ook last van een writersblock?
Meld je ook aan voor de workshop!
Hoe? Daarvoor volg je de workshop Beter Zakelijk Bloggen. Meld je aan via onderstaande knop!