Instagram Shopping installeren: hoe doe ik dat?

Maureen Bol/ maart 16, 2021/ Marketing, Social Media/ 3 reacties

Misschien ben je van plan om Instagram Shopping te installeren. Maar hoe doe je dat dan?

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten en opdrachtgevers. Instagram Shopping kan dan uitkomst bieden. Want daar kun je namelijk je producten (maar niet je diensten!) aanbieden.

Voor het installeren van Instagram Shopping maak je een zakelijk account aan

Heb je alleen een persoonlijk account op Instagram? Stel dan ook een zakelijk account in. Dat kan heel gemakkelijk. En het is gratis.

Instagram op smartphone

Allereerst zorg je er natuurlijk voor, dat je Instagram op je mobiele telefoon hebt geïnstalleerd. Want dit sociale netwerk kun je alleen bewerken via je smartphone.

Het installeren doe je via de App store (iOS), Google Play Store (Android) of Windows Phone Store. Je registreert jezelf met een mailadres. Vervolgens kun je op Aanmelden op Facebook klikken. Dan registreer je jezelf ook op je Facebookaccount. Dat is wel zo handig, want een zakelijke Facebookpagina is nodig om je producten aan te prijzen op Instagram Shopping. Facebook en Instagram zijn daarin nauw met elkaar verbonden. Instagram maakt namelijk gebruik van het Facebook Handelsaccount.

Bedrijfsaccount

In de Instagram app zelf ga je vervolgens naar Instellingen. Daar kun je naar Overschakelen naar Bedrijfsaccount en voer je belangrijke informatie in over je bedrijf. Denk aan de openingstijden, het adres, de branche waarin je werkt en je telefoonnummer. Je kunt dit bedrijfsaccount overigens inzetten zonder gebruik te maken van de Shopping-functie. Je zet dan regelmatig berichten op je bedrijfsaccount, net zoals je dat gewend ben op je persoonlijke account.

Maar je kunt je bedrijfsaccount dus ook koppelen aan de zakelijke pagina van Facebook. Dat hoeft niet, maar kan wel. Als je de Shopping functie van Instagram gebruikt, heb je die koppeling echter wel nodig.

Statistieken en het dashboard

Met een bedrijfsaccount heb je toegang tot statistieken. Ook kun je gebruik maken van het professionele dashboard. Daar houd  je je prestaties bij, zet je professionele tools in en bekijk je informatie.

In het bedrijfsaccount kun je er ook voor kiezen de categorie van je bedrijf en de contactgegevens in je profiel weer te geven of te verbergen.

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping is eigenlijk een etalage van je bedrijf. En die is bedoeld voor fysieke goederen.

etalage

Voorwaarden voor Instagram Shopping

Er is een hele lijst met voorwaarden waar je aan moet voldoen, wil je je plek veroveren op Instagram Shopping. Die voorwaarden vind je hier. Dat zijn dezelfde voorwaarden die gelden voor Facebook Shopping. Dat is ook waarom een zakelijke Facebookpagina handig is, want alleen dan kun je gebruikmaken van Instagram Shopping om je producten aan te prijzen.

Stappenplan voor de installatie

Voldoe je aan al die voorwaarden, dan kun je het volgende stappenplan volgen:

  1. Ga via de drie streepjes in je profiel naar Instellingen onderaan de opsomming
  2. Kies daarna voor Bedrijf
  3. Je ziet in blauw Instagram Shopping instellen
  4. Klik daarop. Je ziet dan de zogeheten Geschiktheidsvereisten voor handel. Als je gebruik wilt maken van Shopping moet je op je website die gekoppeld is aan je account producten verkopen. Als je daaraan voldoet zijn er nog een aantal criteria waar je aan moet voldoen, voordat je een shopping account kunt aanvragen en door de selectieprocedure komt.
  5. Maak een catalogus aan of verbind je Instagram catalogus aan een bestaande op Facebook
  6. Indien je producttags en -stickers wilt gebruiken, kies je voor een e-commercecatalogus
  7. Het advies is een marketingpartner te zoeken. Facebook helpt je daarbij. Je kunt kiezen uit een aantal doelen die je hebt als bedrijf. Meer informatie vind je op: https://www.facebook.com/business/marketing-partners
  8. De marketingpartner op Instagram Shopping moet dan dezelfde zijn als degene die je kiest of gekozen hebt op Facebook
  9. Zodra je je shopping account hebt ingericht, stuur je je “winkel” of “etalage” ter beoordeling naar Instagram
  10. Na goedkeuring kun je via Winkelen in Instellingen verder aan de slag met het goed instellen van shopping. Je zorgt voor tags op je producten en maakt je berichten en verhalen aan

Hulp bij het instellen

Mocht jij ook Instagram Shopping willen instellen en kom je er niet uit, neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
Succes met het inrichten van je online winkel en vooral ook met de verkoop van je producten!

Meer lezen over Instagram Shopping

Je kunt meer lezen over Instagram Shopping op:

Vraag ook het gratis E-book aan

Vind je dit interessant? Download dan ook het gratis E-book aan: Alles over Online Shopping.

Deel dit Bericht

Over Maureen Bol

Maureen Bol van tekstbureau Formule M is de tekstschrijver van Social Media Duo. Haar specialiteit zit in storytelling, SEO en social media. Van huis uit is zij freelance journalist, communicatieadviseur (overheid) en webredacteur. Na haar studie Letteren aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen (heden Radboud Universiteit) is zij veelal gedetacheerd geweest bij diverse overheden.

3 reacties

  1. Wil je weten wat de meest gemaakte fouten zijn op Instagram die ondernemers maken? Lees dan eens https://www.emerce.nl/nieuws/infographic-negen-dodelijke-instagrammarketingfouten

  2. Mmm, het heeft niet lang geduurd. Volgens dit bericht trekt Instagram de stekker uit de shoptab: https://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/instagram-stopt-met-de-shoptab-wat-gebeurt-er-met-shopping

  3. Handig. #Instagram heeft nu een handleiding over hoe je shopping in de app aanmaakt. Je kunt daarna producten taggen in je posts: https://www.socialmediatoday.com/news/instagram-publishes-new-guide-to-setting-up-shops-and-product-tags-in-the-a/629629/ via @Hermaniak.

Laat een Reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.